2016年9月25日 星期日

但以理書10:15-21



10:15 他向我這樣說,我就臉面朝地,啞口無聲。
10:16 不料,有一位像人的,摸我的嘴唇,我便開口向那站在我面前的說:「我主啊,因見這異象,我大大愁苦,毫無氣力。
10:17 我主的僕人怎能與我主說話呢?我一見異象就渾身無力,毫無氣息。」
10:18 有一位形狀像人的又摸我,使我有力量。
10:19 他說:「大蒙眷愛的人哪,不要懼怕,願你平安!你總要堅強。」他一向我說話,我便覺得有力量,說:「我主請說,因你使我有力量。」
10:20 他就說:「你知道我為何來見你嗎?現在我要回去與波斯的魔君爭戰,我去後,希臘(原文是雅完)的魔君必來。
10:21 但我要將那錄在真確書上的事告訴你。除了你們的大君米迦勒之外,沒有幫助我抵擋這兩魔君的。」

When he had spoken to me according to these words, I turned my face toward the ground and was mute.  And behold, one in the likeness of the children of man touched my lips. Then I opened my mouth and spoke. I said to him who stood before me, “O my lord, by reason of the vision pains have come upon me, and I retain no strength.  How can my lord's servant talk with my lord? For now no strength remains in me, and no breath is left in me.”
Again one having the appearance of a man touched me and strengthened me.  And he said, “O man greatly loved, fear not, peace be with you; be strong and of good courage.” And as he spoke to me, I was strengthened and said, “Let my lord speak, for you have strengthened me.”  Then he said, “Do you know why I have come to you? But now I will return to fight against the prince of Persia; and when I go out, behold, the prince of Greece will come.  But I will tell you what is inscribed in the book of truth: there is none who contends by my side against these except Michael, your prince.

************

天使讓但以理有力量,並鼓勵但以理堅強,又提及靈界間的戰爭。其實我們並不瞭解此處所說得屬靈爭戰實況,天使在此表達的重點應該是「上帝控制並干預歷史的進行」、「人間歷史運作的背後有靈界勢力的干預」。但這些靈界的事情,聖經並沒有提到我們是否要參與,天使也沒有呼召但以理要參與,所以我們還是定睛在上帝明確要我們做的事情上吧!

說到這裡人要謙卑不要以為我們是歷史的創造者或是說歷史是用我們的行動寫成好像我們可以左右一切我們更不要以為我們的努力所以上帝的國才可以實現非也,我們只不過是「落葉」,落葉要靠「風」(聖靈)才能飄動,才有美麗的「舞姿」,來榮耀上帝!

我們不要自以為,今日的教會是我們努力出來的成果,一切都是上帝在運行,上帝在作為,我們只不過活在上帝的作為中,一切都是上帝榮耀的作為,歸榮耀給上帝!

沒有留言: