2017年4月9日 星期日

耶利米書7:16-20



7:16 「所以,你不要為這百姓祈禱;不要為他們呼求禱告,也不要向我為他們祈求,因我不聽允你。
7:17 他們在猶大城邑中和耶路撒冷街上所行的,你沒有看見嗎?
7:18 孩子撿柴,父親燒火,婦女摶麵做餅,獻給天后,又向別神澆奠祭,惹我發怒。」
7:19 耶和華說:「他們豈是惹我發怒呢?不是自己惹禍,以致臉上慚愧嗎?」
7:20 所以主耶和華如此說:「看哪,我必將我的怒氣和忿怒傾在這地方的人和牲畜身上,並田野的樹木和地裡的出產上,必如火著起,不能熄滅。」

"As for you, do not pray for this people, or lift up a cry or prayer for them, and do not intercede with me, for I will not hear you. 17 Do you not see what they are doing in the cities of Judah and in the streets of Jerusalem? 18 The children gather wood, the fathers kindle fire, and the women knead dough, to make cakes for the queen of heaven. And they pour out drink offerings to other gods, to provoke me to anger. 19 Is it I whom they provoke? declares the Lord. Is it not themselves, to their own shame? 20 Therefore thus says the Lord God:Behold, my anger and my wrath will be poured out on this place, upon man and beast, upon the trees of the field and the fruit of the ground; it will burn and not be quenched."

*********

    上帝要耶利米不要為這些百姓祈禱,因為整個城市都在敬拜別神。正如在這利說到:「孩子撿柴,父親燒火,婦女摶麵做餅,獻給天后,又向別神澆奠祭,惹我發怒。」

    「天后」原文是「諸天的王后」,這個神是一個巴比倫女神伊施他爾或者是迦南的亞斯他錄女神。巴比倫女神伊施他爾的祭儀中,使用甜餅。此處指的可能就是這種祭禮用的餅。供奉亞斯他錄女神(當時常常被視為巴力神的太太)也是用餅,就如何西阿書3:1的葡萄餅就是用來供奉亞斯他錄與巴力的。

    這也讓我們知道以色列或猶大,雖名為上帝的子民,卻遠離上帝去敬拜別神,這是遭受上帝大大憤怒的舉動就像有些人雖是基督徒,卻去參與偶像的敬拜的活動,又去交鬼、問卜、觀落陰、禪修、靜坐、等等,都是惹怒上帝的行為,若是有這樣的情形的,要趕快認罪,切斷這些惡行,因為上帝是烈火,輕慢不得的

沒有留言: