2017年9月16日 星期六

耶利米書33:14-26



33:14 耶和華說:「日子將到,我應許以色列家和猶大家的恩言必然成就。
33:15
當那日子,那時候,我必使大衛公義的苗裔長起來;他必在地上施行公平和公義。
33:16
在那日子猶大必得救,耶路撒冷必安然居住,他的名必稱為『耶和華我們的義』。
33:17
「因為耶和華如此說:大衛必永不斷人坐在以色列家的寶座上;
33:18
祭司、利未人在我面前也不斷人獻燔祭、燒素祭,時常辦理獻祭的事。」
33:19
耶和華的話臨到耶利米說:
33:20
「耶和華如此說:你們若能廢棄我所立白日黑夜的約,使白日黑夜不按時輪轉,
33:21
就能廢棄我與我僕人大衛所立的約,使他沒有兒子在他的寶座上為王,並能廢棄我與事奉我的祭司、利未人所立的約。
33:22
天上的萬象不能數算,海邊的塵沙也不能斗量;我必照樣使我僕人大衛的後裔和事奉我的利未人多起來。」
33:23
耶和華的話臨到耶利米說:
33:24
「你沒有揣摩這百姓的話嗎?他們說:『耶和華所揀選的二族,他已經棄絕了。』他們這樣藐視我的百姓,以為不再成國。
33:25
耶和華如此說:若是我立白日黑夜的約不能存住,若是我未曾安排天地的定例,
33:26
我就棄絕雅各的後裔和我僕人大衛的後裔,不使大衛的後裔治理亞伯拉罕、以撒、雅各的後裔;因為我必使他們被擄的人歸回,也必憐憫他們。」



14 The days are surely coming, says the Lord, when I will fulfill the promise I made to the house of Israel and the house of Judah. 15In those days and at that time I will cause a righteous Branch to spring up for David; and he shall execute justice and righteousness in the land. 16In those days Judah will be saved and Jerusalem will live in safety. And this is the name by which it will be called: “The Lord is our righteousness.”
17 For thus says the Lord: David shall never lack a man to sit on the throne of the house of Israel, 18and the levitical priests shall never lack a man in my presence to offer burnt offerings, to make grain offerings, and to make sacrifices for all time.
19 The word of the Lord came to Jeremiah: 20Thus says the Lord: If any of you could break my covenant with the day and my covenant with the night, so that day and night would not come at their appointed time, 21only then could my covenant with my servant David be broken, so that he would not have a son to reign on his throne, and my covenant with my ministers the Levites. 22Just as the host of heaven cannot be numbered and the sands of the sea cannot be measured, so I will increase the offspring of my servant David, and the Levites who minister to me.
23 The word of the Lord came to Jeremiah: 24Have you not observed how these people say, “The two families that the Lord chose have been rejected by him,” and how they hold my people in such contempt that they no longer regard them as a nation? 25Thus says the Lord: Only if I had not established my covenant with day and night and the ordinances of heaven and earth, 26would I reject the offspring of Jacob and of my servant David and not choose any of his descendants as rulers over the offspring of Abraham, Isaac, and Jacob. For I will restore their fortunes, and will have mercy upon them.

************

    上帝與大衛的約之所以十分堅定是因為耶穌基督,正如保羅的描述:論到他兒子我主耶穌基督。按肉體說,是從大衛後裔生的;按聖善的靈說,因從死裡復活,以大能顯明是上帝的兒子。」(羅馬書1:3-4

    所以,「大衛之約」不是單指大衛或他的子孫,不只是大衛必永不斷人坐在以色列家的寶座上;祭司、利未人在我面前也不斷人獻燔祭、燒素祭,時常辦理獻祭的事。更重要的是:基督永遠做王,我們也要與祂一同做王到永遠!

    而整本聖經就是這樣不斷的向我們宣告:基督永遠做王,我們也要與祂一同做王到永遠!上帝這樣的應許,必定成就,永遠不落空!因為,上帝是信實的上帝,祂不會欺騙我們的!

沒有留言: